31 жовтня 2017 р.

Музично-оздоровча робота в ДНЗ

Здоров'я дитини - це не тільки відсутність хвороб, але і повне фізичне, психічне і соціальне благополуччя. Тому оздоровлення дітей в останні роки стає пріоритетним напрямом у роботі багатьох ДНЗ. Педагоги і медики шукають нові прийоми збереження і зміцнення здоров'я дітей, створюють сприятливі умови для їх впровадження, грунтуючись на результатах діагностики стану здоров'я та індивідуальних особливостей кожної дитини.



Музично - оздоровча робота в ДНЗ - досить новий напрямок у музичному вихованні дошкільнят. Крім освітніх і виховних, така робота ставить перед собою і оздоровчі завдання :

1. Зберігати і зміцнювати фізичне і психічне здоров'я дітей.
2. Створювати умови, що забезпечують емоційне благополуччя кожної дитини.
3. За допомогою здоров'язберігаючих технологій підвищувати адаптивні можливості дитячого організму ( активізувати захисні властивості, стійкість до захворювань ) .

Музично - оздоровча робота в дитячому саду - це організований педагогічний процес, спрямований на розвиток музичних та творчих здібностей дітей, збереження і зміцнення їх психофізичного здоров'я з метою формування повноцінної особистості дитини.

Результатом такої роботи є:

1. Стабільність емоційного благополуччя кожної дитини
2. Зниження рівня захворюваності (більшою мірою простудними хворобами )
3. Підвищення рівня розвитку музичних та творчих здібностей дітей
4. Підвищення рівня мовного розвитку
5. Стабільність фізичної та розумової працездатності .

Система музично-оздоровчої роботи передбачає використання наступних здоров'язберігаючих технологій :
валеологічні пісеньки - розспівування,
дихальна гімнастика,
артикуляційна гімнастика,
оздоровчі та фонопедичні вправи,
ігровий масаж,
пальчикові ігри,
мовні ігри
музикотерапія

Валеологічні пісеньки
 Валеологічні пісеньки піднімають настрій, задають позитивний тон до сприйняття навколишнього світу, покращують емоційний клімат на занятті. Валеологічні пісеньки - відмінний початок будь-якого заняття .

Дихальна гімнастика

Вправи на розвиток дихання відіграють важливу роль у системі оздоровлення дошкільнят. Медиками доведено, що дихальна гімнастика чинить на дітей психотерапевтичну, оздоровлюючу і навіть лікувальну дію. Позитивно впливає на обмінні процеси, які відіграють важливу роль у кровопостачанні (у тому числі і легеневої тканини), сприяє відновленню центральної нервової системи, покращує дренажну функцію бронхів, відновлює порушене носове дихання.

Варто звернути особливу увагу на часто хворіючих дітях та дітях, що мають мовні порушення. Адже ослаблене дихання не дає дитині повністю промовляти фрази, правильно будувати речення, навіть співати пісні - доводиться вдихати повітря частіше. Тому основними завданнями дихальних вправ є:

 Зміцнювати фізіологічне дихання дітей
 Тренувати силу вдиху і видиху
 Формувати правильне мовне дихання (короткий вдих - довгий видих)
 Розвивати тривалий вдих.

Ігроритмічні вправи

Ігрорітмічні вправи - спеціальні вправи для узгодження рухів з музикою. Гра і рух найважливіші компоненти життєдіяльності дітей. Подібні вправи сприяють розвитку уяви, музично - творчих здібностей дитини, формуванню процесу сприйняття і включенню в роботу обох півкуль мозку, знімає м'язову напругу, покращує фізичне самопочуття, підвищує товариськість дітей. Через ігрорітмічні вправи дитина виражає свої почуття і вивільняє накопичену енергію, перетворюючи її в акт творчості.

Ігровий масаж

Чому нам приємно плескати в долоні, ходити босоніж ? Чому всім - і дорослим , і дітям - подобається масаж ? Вся справа в тому, що масажуючи певні точки тіла , ми несвідомо посилаємо позитивні сигнали до серця, легень, печінки, шлунку і інших органів. Виконання масажних маніпуляцій розширює капіляри шкіри, покращуючи циркуляцію крові, активно впливає на обмінні процеси організму, тонізує центральну нервову систему. Крім того, піднімає настрій і покращує самопочуття людини. Навчання дітей найпростішим масажним прийомам найкраще відбувається в грі.

Пальчикові ігри
Існує прямий зв'язок між рухами рук і промовлянням слів. Дослідники, які вивчають механізми мовлення, стверджують, що мовні області мозку у дітей частково формуються під впливом імпульсів, що надходять від пальців рук. Крім того, на долонях людей знаходяться важливі для всього організму біологічно активні точки. У зв'язку з цим особливий інтерес представляють пальчикові ігри, які дозволяють в ігровій формі розминати, масажувати пальчики і долоньки, сприятливо впливаючи на всі внутрішні органи. Пальчикові ігри розвивають мову дитини, рухові якості, підвищують координаційні здібності пальців рук (підготовка до письма, малювання).

Музикотерапія
Музикотерапія - один з перспективних напрямків оздоровчої роботи в ДНЗ. Вона сприяє корекції психофізичного здоров'я дітей в процесі їх життєдіяльності. Слухання правильно підібраної музики підвищує імунітет дітей, знімає напругу і дратівливість, головний і м'язовий біль, відновлює спокійне дихання .
Сучасні відомості, накладені на найдавніші знання, показують, що звуки різних музичних інструментів по-різному впливають на організм людини: звучання ударних інструментів здатне дати відчуття стійкості, впевненості, фізично підбадьорити . Духові інструменти впливають на формування емоційної сфери. Інтелектуальній сфері відповідає музика, що виконується клавішними інструментами, особливо фортепіанно. Струнні інструменти прямо впливають на серце, а вокальна музика впливає на весь організм, але найбільше на горло .
У дитячому садку музика необхідна дітям протягом усього дня. Це не означає, що вона повинна звучати безперервно. Музика повинна прослуховуватися дітьми дозовано, в залежності від часу доби, виду діяльності, навіть настрою дітей. Це може бути під час ранкового прийому - адже відрив від дому і батьків є нехай невеликою, але щоденною травмою для дітей. Для розслаблення, зняття емоційного і фізичного напруження, для приємного занурення в денний сон необхідно скористатися сприятливим впливом класичної та спеціальної релаксуючої музики, наповненої звуками природи. Особливу увагу слід приділити музично - рефлекторному пробудженню дітей після денного сну. Ця методика розроблена Н.Ефіменко на противагу стандартному пробудженню дітей. Почувши звучання звичної музики, малюкам буде легше і спокійніше переходити зі стану повного спокою до активної діяльності. Крім того, під музику можна провести комплекси нескладних вправ, не піднімаючи малюків з ліжка.

Зорова гімнастика

Сонечко з хмарками в хованки грало             /Дивляться очима вправо і вліво/
Сонечко хмарки усі рахувало
Легких дві хмаринки                                        /Показують вказівний і середній пальці правої руки/
Важких – три хмаринки                                   /Показують три пальці на лівій руці/
Хмаринки сховались, хмаринок не стало.      /Долоньками закривають очі/
І сонечко в небі ураз засіяло.                           /Моргають очима./

Дуже важливо, щоб кожна технологія мала оздоровчу спрямованість, а використовувана в комплексі здоров'язберігаюча діяльність у підсумку сформувала б у дитини стійку мотивацію на здоровий спосіб життя.

Немає коментарів:

Дописати коментар